piątek, 20 września 2024r. | Rok szkolny 2024/2025. | 02:55:49 |
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, której celem jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Nasza szkoła dołączyła do programu, który ma na celu rozwijanie szkolnej infrastruktury oraz umiejętności dzieci i młodzieży. Otrzymaliśmy 89 400 zł na zakup innowacyjnych pomocy dydaktycznytch, które umożliwią naszym uczniom eksperymentowanie, zdobywanie wiedzy i umiejętności praktycznych.
We wrześniu uczniowie zapoznali się ze sprzętem oraz zasadami bhp. Pozyskane pomoce były wykorzystywane w klasach I-VIII na zajęciach kreatywnych, zajęciach rozwijających uzdolnienia, lekcjach techniki i informatyki i in.
Uczniowie m.in. projektowali i budowali konstrukcje z klocków, uczyli się kodowania, uczyli się robótek na drutach, haftu krzyżykowego oraz robili prace z muliny. Zapoznali się również z podstawowymi funkcjami robota Photon.
W październiku uczniowie naszej szkoły w ramach Labratorium Przyszłości rozpoczęli przygodę z drukarką 3D Makerbot Sketch. Uczniowie poznali zasady drukowania, wybierali projekty z baz projektów dostępnych na interecie, uczyli się obługi slicera. Obserowanie procesu drukowania wzbudzało zawsze duże zainteresowanie. Na razie wydrukowano projekty związane głównie z biologią, następne projekty z innych dziedzin powstaną już wkrótce.
W ramach Codeweek w naszej szkole uczniowie wykonywali zadania z kodowania za pomocą klocków konstrukcyjnych.
Na zajęciach kreatywnych oraz zajęciach rozwijających uzdolnienia uczniowie doskonalili umiejętność robienia na drutach, wykonywali bransoletki z muliny i ćwiczyli szydełkowanie.
Uczniowie na lekcjach informatyki pracowali z robotami Photon. Na zajęciach rozwijajacych uzdolnienia zapoznali się z pomocami dołączonymi do zestawu Photon, konstruowali elementy do budowy plansz dla robotów i sterowali robotami wydając im polecenia za pomocą aplikacji.
W listopadzie zostały wydrukowane kolejne projekty na drukarce 3D. Ponadto na zajęciach rozwijających uzdolnienia uczniowie uczyli się na stronie tinkercad.com tworzyć własne projekty 3d, które następnie przygotowywali do druku w programie MakerBot Thingiverse.
Na zajęciach kreatywnych uczniowie klasy 6a przygotowywali tosty i kanapki wykorzystując opiekacz, deski, noże, łopatki, zastawę stołową, fartuszki i inne pomoce. Wspólne przygotowanie posiłku sprawiło im wiele radości.
Na lekcjach techniki w klasach 5a i 5b uczniowie wykorzystali zestawy krawieckie: igły, nici, kordonki, mulinę, włóczkę, nożyczki, naparstki i in. Powstały ładne poduszki, pokrowce na telefon oraz pompony.
Na lekcjach języka polskiego wykorzystano wizualizer. Otrzymany dzięki niemu obraz pokazywany był na tablicy interaktywnej, co wzbogaciło zajęcia i zaktywizowało uczniów.
Na zajęciach plastycznych w klasach młodszych pomocny okazał się pistolet do klejenia na gorąco. Uczniowie z pomocą nauczyciela wykonali bardzo efektowne ozdoby jesienne.
Ponadto na lekcjach informatyki uczniowie nadal uczyli się sterowania robotem Photon przy pomocy aplikacji, a na zajęciach rozwijających uzdolnienia i zajęciach kreatywnych budowali coraz bardziej zaawansowane konstrukcje z klocków.
Korzystając z wyposażenia Laboratoriów Przyszłości podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych uczniowie usprawniali motorykę małą oraz rozwijali orientację przestrzenną. Klocki Korbo to świetny sposób na zabawę i doskonalenie swoich umiejętności.
Uczniowie klas I zapoznali się z robotem Photon i uczyli się sterowania nim. Na zajęciach technicznych uczniowie klasy II wykorzystali z pomocą nauczyciela pistolet z klejem na gorąco do wykonania pięknych ozdób. Wydrukowano kolejne pomoce na lekcje matematyki oraz przyrody i geografii. Został też wydrukowany pierwszy projekt ucznia wykonany w programie Tinkercad. Na zajęciach kreatywnych uczniowie klas VI robili pyszne sałatki korzystając z desek, talerzy, sztućców i innych pomocy kuchennych. Uczennice klasy VI doskonaliły umiejętność haftowania, robótek na drutach i wykonywania bransoletek z muliny. Na zajęciach rozwijających uzdolnienia uczniowie zapoznali się z zestawem do lutowania, skrzynką narzędziową oraz zestawami do elektroniki i planowali wykorzystanie ich na kolejnych lekcjach.
W styczniu uczniowie kl. 6a i 6b na lekcjach techniki wykorzystywali zestawy elektryczne do konstruowania obwodów szeregowych i równoległych. Na zajęciach świetlicowych wykorzystano klej na gorąco do wykonania pięknych ozdób. Klocki Korbo pomagały rozwijać kreatywność uczniów w klsach I-III.Na zajęciach kreatywnych w kl. 6 oraz rowijających uzdoelnienia w kl. 5 nadal doskonalono umiejętności robienia na drutach, konstruowania projektów z klocków oraz sterowania robotem Photon.
Klocki Korbo cieszą się nadal niesłabnącą popularnością, nie tylko u najmłodszych uczniów... Natomiast starsi uczniowe rozpoczęli przygodę z klockami Apitor i skonstruowali swój pierwszy pojazd sterowany aplikacją. W kl. 6a uczniowie na zajęciach kreatywnych skorzystali z kuchenek indukcyjnych, patelni i innych przyborów i dla całej klasy usmażyli naleśniki. Na pozostałych zajęciach wykonywane były pomoce na lekcję biologii i matematyki na drukarce 3D, uczniowie również robili na drutach, haftowali, wykonywali bransoletki z muliny, wykonywali projekty z klocków konstrukcyjnych.
Uczniowie klas strarszych zgłębiają tajniki budowania obwodów elektrycznych.
Na lekcjach techniki uczniowie klas 6 korzystali ze skrzynki narzędziowej oraz z przyborów krawieckich wykonując drewniane karmniki, poduszki i aplikacje haftem krzyżykowym. Na zajęciach kreatywnych oraz rozwijających uzdolnenia uczniowie konstruowali kolejne projekty z klocków Apitor, złożyli stację lutowniczą i zapoznali się z instrukcją obłsugi, wykonywali bransoletki z muliny, robili na drutach, zostały też wykonane kolejne pomoce na drukarce 3D.
Podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych podejmujemy także trudniejsze wyzwania konstrukcyjne.
W kwietniu uczniowie korzystali z narzędzi (młotków, pilników, piłek) do wykonana budek i karmników dla ptaków na lekcji techniki. Na zajęciach kreatywnych odbyło się smażenie frytek dla całej klasy 6a przy wykorzystaniu kuchenek indukcyjnych i zastawy kuchennej. Na zajęciach rozwijających uzdolnienia uczniowie przygotowali budyń korzystając z płyty indukcyjnej i garnków. Dwóch uczniów kl. 6b złożyło teleskop i uczyło się jego obłsugi. Ponadto nadal drukowale były pomoce na drukarce 3D, uczniowie doskonalili umiejętność haftowania, sterowali robotem Photon, wykonywali projekty z klocków konstrukcyjnych.
W maju uczniowie na zajęciach rozwijających uzdolnienia smażyli naleśniki, gotowali budyń, robili sandwiche.
Na lekcjach angielskiego uczniowie klasy 5 pod opieką nauczyciela skorzystali z laminarki i przygotowali pomoce do nauki słówek.
Na zajęciach kreatywnych uczniowie klas 5 i 6 budowali obiekty z klocków konstrukcyjnych, sterowali nimi oraz haftowali na kanwie.
Aparat cyfrowy został wykorzystany do robienia zdjęć i fimów na uroczystości szkolnej.
Uczniowie klas 1-3 sterowali robotem Photon.
W czerwcu uczniowie kl. 1-3 uczyli się sterować robotem Photon. Na zajęciach kreatywnych i na zajęciach rozwijających uzdolnienia uczniowie kl. 5 i 6 sterowali obiektami wykonanymi z klocków Apitor, haftowali na kanwie, robili bransoletki z muliny, budowali otoczenie dla robota Photon, uczyli się obsługi aparatu cyfrowego. Ponadto na lekcjach języka polskiego i angielskiego uczniowie kl. 5 i 8 przy pomocy nauczycieli laminowali pomoce naukowe i dyplomy. Na drukarce 3d powstawały kolejne projekty autorskie uczniów kl. 6.