Do poprawnej pracy strona wymaga plików Cookies.Więcej szczegółów znajdziesz w regulaminie


JAK UCZYĆ SIĘ W DOMU EFEKTYWNIE, SZYBKO I SKUTECZNIE
2020-03-27 12:02:23

Kochani Uczniowie,

przedstawiamy  kilka wskazówek jak uczyć się w domu efektywnie, szybko i skutecznie

Zaplanuj czas na naukę

  • Bardzo ważne jest utrzymanie stałego rytmu dnia. Wstawanie o określonej porze, zjedzenie wartościowego śniadania, orzeźwiający prysznic korzystnie wpłynie na Waszą gotowość do działania.
  • Zaplanuj stałe godziny, w których będziesz się uczył. Nasz mózg przyzwyczajony jest do wysiłku w godzinach porannych dlatego warto ustalić czas  na naukę rano.
  • Dobrze rano wykonać jakąś czynność, która  daje widoczny efekt np. pościelić łóżko.
  • Przed nauką najlepiej nie rozpraszać się grą na komputerze, oglądaniem telewizji itp.

Zadbaj o korzystne otoczenie

Wyznaczenie i zorganizowanie odpowiedniego miejsca do nauki to kolejny krok do sukcesu.

Zorganizuj przestrzeń wokół siebie w przyjazny, harmonijny sposób - to ułatwi Ci koncentrację:

  • zadbaj o świeże powietrze w pomieszczeniu - np. regularnie wietrząc pokój,
  • nie ucz się na leżąco - do siedzenia wybierz wygodne krzesło o odpowiedniej wysokości,
  • zadbaj o dobre oświetlenie,
  • na czas nauki zrezygnuj w swoim otoczeniu z towarzystwa rozpraszających osób,
  • na biurku zostaw książki, zeszyty, przybory, komputer/laptop/telefon jeśli są potrzebne do nauki
  • usuń wszystkie „ rozpraszacze”: papierki, zabawki itp.
  • odłącz media, wyloguj się z serwisów społecznościowych i komunikatorów.
  • postaw na biurku szklankę wody.

Wykorzystaj do nauki wszystkie zmysły

Wiele osób w trakcie nauki koncentruje się tylko na czytaniu tekstu i próbach zapamiętania treści. Tymczasem najskuteczniej uczymy się i zapamiętujemy w sposób "polisensoryczny", czyli angażując wszystkie zmysły:

  • patrząc
  • słuchając
  • notując
  • rysując
  • śpiewając rymowanki
  • powtarzając na głos z pamięci zapamiętane informacje
  • opowiadając komuś o tym, czego sie uczymy

Stosuj sposoby:

  • Zrób listę: bieżące zadania na dzisiaj i  kolejne dni.
  • „Zjedz żabę” zacznij od najtrudniejszego zadania, następnie wykonaj  łatwiejsze zadania.
  • „Zasada dwóch minut”. Jeśli wykonanie zadania zajmuje dwie minuty to wykonaj je od razu.
  • Rozłóż duży problem na małe części. Podziel materiał na części. Po każdej części rób sobie powtórki. Powtórka to ponowne, szybkie przejrzenie materiału i powtórzenie najważniejszych informacji. Optymalne powtórki pozwolą Ci zapamiętać maksimum informacji i zaoszczędzić czas.
  • Podziel się wiedzą - opowiedz rodzeństwu lub rodzicom czego się nauczyłeś.
  • Rób efektywne notatki: zapisuj tylko najistotniejsze informacje, stosuj czytelną, przejrzystą formę graficzną, notuj tylko na jednej stronie kartki, żeby łatwiej było później przeglądać notatki, używaj kolorów, podkreśleń, strzałek, znaków graficznych i własnych skrótów, twórz mapy myśli.
  • Korzystaj z technologii: obejrzyj film lub wykład.
  • Pomiędzy zadaniami warto robić przerwy. Podczas przerw można  napić się wody, coś zjeść, porozciągać się.

Pamiętaj, że masz wsparcie

  • Warto utrzymywać kontakt z kolegą, koleżanką lub grupą osób, z którymi będziesz mógł pozostawać w stałym kontakcie (np. telefon, Messenger, Skype) i wspólnie sprawdzać postępy w nauce. Rozmowy o tym co było ważne, ciekawe, wzajemne zadawanie pytań może zwiększyć chęć dalszego pognębiania wiedzy.
  • Do dyspozycji pozostają nauczyciele, wychowawcy, pedagog szkolny (zgodnie z zaproponowaną formą kontaktu).
  • Wsparcie również znajdziesz u Twoich rodziców.

Zadbaj o wypoczynek, relaks i dobry sen.


Autor: mgr D. Weryńska
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
2020-03-26 11:58:29

Ćwiczenia stymulujące funkcje językowe i inne procesy poznawcze

ZAPRASZAMY do >> GALERII << !!

Autor: mgr M.Dyczkowska
DZIECI NADWRAŻLIWE
2020-03-25 11:47:48

Ze względu na zaistniałą sytuację Rodzice mają okazję spędzać więcej czasu ze swoimi dziećmi. Mogą zaobserwować i ocenić ich reakcje w różnych sytuacjach. Często stykają się z problemem nadwrażliwości.

Nadwrażliwość to w dużej mierze cecha wrodzona, jak kolor włosów czy kształt nosa i wynika z naszego temperamentu. Może mieć także swe źródło w traumatycznych doświadczeniach, takich jak wypadek, pobyt w szpitalu, ale najczęściej jej korzenie tkwią w genetyce.

Określenie „nadwrażliwe” dotyczy dzieci o bardzo różnych, ale zawsze przesadnych reakcjach – na dotyk ubrania, temperaturę powietrza lub wody. Jedne źle znoszą światło, inne dźwięk, jeszcze inne nie wejdą boso do basenu. O takich dzieciach mówi się, że mają wysoki próg wrażliwości. O innych – nieśmiałych, z trudnością znoszących niepewne sytuacje i kontakty z ludźmi, szczególnie z nieznajomymi – że są nadwrażliwe społecznie. Takie dzieci wolno przystosowują się do nowych sytuacji, preferują zajęcia w małych grupach, często wolą bawić się same.

Z kolei dziecko z tak zwaną nadwrażliwością emocjonalną ciągle się czegoś boi – a to, że zapomni książki, a to, że sprawi komuś przykrość. Na ogół obawy te są bezpodstawne. Dzieci nadwrażliwe emocjonalnie są przesadnie wszystkim zaniepokojone, łatwo je skrzywdzić i – podobnie jak dzieci nadwrażliwe społecznie – źle znoszą zmiany, nawet jeśli te zmiany są pozytywne. Dzieci o dużej wrażliwości emocjonalnej są szczególnie wyczulone na makabryczne opowieści i filmy pełne brutalnych scen. Z trudem znoszą konflikty i koleżeńskie afronty.

Wysoko wrażliwe dziecko łatwo czuje się przytłoczone zbyt dużą liczbą bodźców, które mogą sprawiać, że wysoko wrażliwe dzieci stają się drażliwe. Najczęściej są nieco wycofane, refleksyjne, nieśmiałe, często sprawiają wrażenie smutnych. Wysoka wrażliwość nie jest odchyleniem od normy, wymaga jednak odpowiedniego traktowania, by pomóc dziecku dobrze funkcjonować w świecie, który często wydaje mu się przytłaczający i niepokojący. 

Wysoko wrażliwe dziecko jest:

  • empatyczne
  • bystre
  • kreatywne
  • ostrożne
  • ma silną intuicję

Wrażliwość nie jest słabością. Może być siłą, chroniącą przed niebezpieczeństwami, w jakie ładują się śmiałe dzieci. Świat potrzebuje różnych ludzi – nieśmiałych i tych przebojowych. Dlatego nie starajmy się na siłę zmieniać osobowości naszych pociech. Raczej pomagajmy im pokonać bariery w kontaktach ze światem, ponieważ one z tego powodu cierpią.

Z wykorzystaniem https://zwierciadlo.pl/parenting/wychowanie-dziecko/nadwrazliwcy.

Strony www do poczytania dla Rodziców:

https://akademiapuchatka.pl/pl/dla-rodzicow/wrazliwe-dzieci-jak-im-pomoc

https://www.dziecirosna.pl/szkola/wychowanie/dziecko_hyper_sensitive_czyli_dziecko_o_szczegolnej_wrazliwosci.html

http://forum.gazeta.pl/forum/f,37202,Dziecko_WRAZLIWE.html

https://www.maluchy.pl/forum/Jak-chronic-BARDZO-wrazliwe-dziecko-przed-zlym-swiatem-t56530.html

https://charaktery.eu/artykul/id-9-zachowan-wysoko-wrazliwych-osob-wwo-7152


Autor: mgr M.Dyczkowska